Etusivu | Ohjeita asukkaalle | Usein kysyttyjä kysymyksiä

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Tälle sivulle olemme koonneet vastauksia meille useimmin esitettyihin kysymyksiin. Kysymykset on jaoteltu aihealueitten mukaan.

MUUTTAJALLE

Miten saan nimeni oveen?
Huoltoyhtiö vaihtaa nimet oviin ja summeritauluihin muuttoilmoituksen perusteella. Muuttoilmoituksen voi tehdä näillä verkkosivuilla olevalla lomakkeella.
Mihin muutosta tulee ilmoittaa?
Muuttoilmoitus tulee tehdä sekä maistraatille (lakisääteinen ilmoitus viikon kuluessa muutosta, lisätietoja saat maistraatin sivuilta), huoltoyhtiölle että isännöitsijälle.
Miksi minun täytyy ilmoittaa muutosta myös huoltoyhtiölle?
Maistraattiin tehty muuttoilmoitus ei välity huoltoyhtiölle. Muuttoilmoituksen perusteella huoltoyhtiö vaihtaa nimet oviin ja summeritauluihin. Huoltoyhtiö voi avata oven vain huoneistossa kirjoilla oleville asukkaille, mikäli avain on esim. unohtunut kotiin.
Tuleeko poismuutosta ilmoittaa huoltoyhtiölle?
Kyllä. Näin huoltoyhtiön asukasrekisteri pysyy ajan tasalla eikä myöhemmin tule epäselvyyksiä asukkaiden suhteen. Samalla lomakkeella on mahdollista ilmoittaa myös saunavuoron lopettamisesta. Muistathan ilmoittaa muutoksista myös isännöitsijälle.
Miten saan varattua kadulta tilaa muuttoautolle?
Huoltomiestä voi pyytää varaamaan alueen puomeilla. Emme kuitenkaan voi vastata siitä, että puomit pysyvät paikoillaan, sillä esimerkiksi autoilijat saattavat siirrellä niitä. Mikäli haluat varata katualueen virallisesti käyttöösi tulee lupa siihen hakea hyvissä ajoin rakennusvirastolta.
Minun pitäisi kiinnittää lamppu kattoon, mutta en yletä ilman tikkaita. Mistä voisin saada tikkaat?
Taloyhtiöllä on yleensä ainakin yhdet tikkaat, joita voi pyytää huoltomieheltä lainaksi.
Mistä tiedän onko huoltoyhtiöllä asuntoni avain?
Asiaa kannattaa tiedustella huoltoyhtiöstä jo taloon muutettaessa. Joissakin taloyhtiöissä on käytössä yleisavain, joka on myös huollon hallussa. Yleisavainkaan ei välttämättä sovi kaikkiin huoneistoihin, sillä osa niistä on voitu sarjoittaa erikseen. On asukkaan/osakkaan itsensä päätettävissä, luovuttaako hän avaimen huoltoyhtiölle.

 

HUOLTOTOIMET

Miten voin ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön?
Soitto omalle huoltomiehelle on usein paras tapa, sillä hän tuntee talon parhaiten ja osaa esittää tarkentavia kysymyksiä esimerkiksi huoltopyynnön osalta. Toimistoon ja työnjohtajalle voi soittaa tai lähettää sähköpostia. Huoltomiestä voi myös nykäistä kadulla hihasta.
Mistä löydän oman taloni huoltomiehen yhteystiedot?
Talon nimikkohuoltomiehen puhelinnumero on rappukäytävän ilmoitustaululla olevassa yhteystietokortissa tai ulko-oveen kiinnitetyssä tarrassa. Voit katsoa yhteystiedot myös yhteystietosivuiltamme.
Kenelle voin ilmoittaa tukkeutuneesta viemäristä?
Asiasta kannattaa aina ilmoittaa heti huoltomiehelle, joka osaa arvioida tilanteen kiireellisyyden. Mikäli tilanne ei ole akuutti, pyritään se hoitamaan virka-ajan puitteissa.
Millaisista asioista voin olla yhteydessä huoltoyhtiöön?
Oman talon huoltomieheen kannattaa olla virka-aikana yhteydessä silloin, kun on kyse esim. huoneiston pattereita koskevasta ongelmasta tai muusta pienestä viasta. Oma huoltomies myös tuntee talon parhaiten, joten hän osaa neuvoa monenlaisissa asioissa. Huoltomiesten säännöllinen työaika on arkisin 7:00-15:30 (talvikaudella usein lumitöiden vuoksi 6:00-14:30). Muina aikoina kiireellisistä asioista huolehtii päivystäjä, jolle kaikki saapuvat puhelut ohjautuvat.

 

PÄIVYSTYS

Milloin huoltoyhtiössä on päivystysaika?
Päivystysaika on arkisin klo 15:30-07:00 sekä viikonloppuisin (24h). Talvikaudella päivystysaika on toisinaan lumitöiden vuoksi arkisin klo 14:30-06:00.
Mistä asioista voin soittaa huoltoon päivystysaikana?
Päivystäjä pyrkii elämään normaalia arkea kotonaan, vaikka onkin valmiudessa hätätilanteiden varalta. Pyydämme kunnioittamaan päivystäjän yöunia ja ottamaan yhteyttä päivystykseen vain sellaisissa asioissa, jotka vaativat välittömiä toimenpiteitä, eivätkä missään tapauksessa voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Tällaisia ovat mm. ovien avaukset ja vesivahingot. Päivystysaikana suoritetusta työstä taloyhtiötä laskutetaan erikseen.
Mihin numeroon minun tulee soittaa päivystysaikana?
Päivystysaikana voi soittaa oman huoltomiehen numeroon, josta puhelu ohjautuu päivystävälle huoltomiehelle.

 

OVIEN AVAUKSET

Miksi huoltoyhtiö ei voinut avata minulle ovea?
Huoneiston ovi voidaan avata vain huoneistossa kirjoilla olevalle henkilölle, joka pystyy todistamaan henkilöllisyytensä luotettavalla tavalla. Mikäli asukas ei ole tehnyt muuttoilmoitusta, eikä hänen tietojaan löydy talonkirjasta, ei huollolla ole oikeutta avata ovea. Toinen syy miksi ovea ei aina voida avata on se, ettei huoltoyhtiöön ole toimitettu huoneiston avainta.
Miksi oven avaaminen on maksullista?
Ovien avaukset eivät kuulu huoltosopimuksen kuukausihintaan, vaan ne ovat erikseen veloitettavaa työtä. Maksu suoritetaan käteismaksuna oven avaavalle huoltomiehelle (ko. maksu on palkkatulon lisä, jonka huoltomies on velvollinen ilmoittamaan verotuksessaan).
Miksi oven avausta ei voi maksaa laskulla?
Ovenavausmaksuja jouduttaisiin nostamaan tuntuvasti nykyisestä, mikäli maksut alettaisiin kierrättää laskutusjärjestelmän kautta ja tulouttaa asianomaisille huoltomiehille.

 

ARJEN ONGELMAT

Viemäri on tukossa, mitä voin tehdä?
Ensiavuksi viemäriin voi kaataa kuumaa vettä. Lattiakaivon ritilän voi nostaa pois ja puhdistaa kaivon käsin. Lavuaarin alla on metallinen kuppi, joka on kiinni kierteillä. Sen voi avata ja puhdistaa käsin. Mikäli näistä toimenpiteistä ei ole apua, tulee asiasta ilmoittaa huoltomiehelle. Viemärin säännöllinen (mekaaninen) puhdistus on asukkaan vastuulla. Lisätietoja saat vastuunjakotaulukosta
Huoneistossa on kylmä, mikä avuksi?
Patterin säätöpyörää vastapäivään käännettäessä patteri “aukeaa” eli alkaa lämmetä. Vastaavasti myötäpäivään eli “kiinni” käännettäessä patteri viilenee. Mikäli tämä ei auta, kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon. Termostaatti saattaa myös sulkea patterin, mikäli patteri on peitettynä verholla tai aurinko lämmittää patteria ympäröivää ilmaa. Termostaatti mittaa ympäröivän ilman lämpötilaa ja lämpötilan noustessa tavoitetason yläpuolelle termostaatti sulkee patteriventtiilin ja veden virtaus patterissa pysähtyy.
Kuinka lämmintä huoneistossa tulisi olla?
Huoneistojen sisälämpötilan tavoitetaso (Suomessa) on 22 +/- 1 °C. Tällöin lämmitysjärjestelmä toimii oikein.
Patterista tiputtaa vettä, mitä teen?
Jos esim. patteri tai jokin vesikaluste kuten wc tai viemäri vuotaa, ota heti yhteyttä huoltoyhtiöön. Huoltomies tulee arvioimaan tilanteen vakavuuden. Ensiavuksi tulee lattiat suojata asettamalla astia tiputtavan kohdan alle.
Palovaroittimeni piippaa enkä yletä siihen itse, mitä teen?
Palovaroittimet ovat asukkaan vastuulla, mutta huoltomieheltä voi tarvittaessa pyytää apua esim. paristojen poistoon, mikäli asukas ei saa itse sitä tehtyä.

 

TURVALLISUUS

Epäilen, että jossakin on tulipalo, voinko soittaa huoltoyhtiöön?
Epäillystä tulipalosta tulee aina ilmoittaa palokunnalle, joka pyytää huoltoyhtön edustajan tarvittaessa paikalle.
Naapurini ei avaa ovea ja epäilen, että hän ei voi hyvin. Voiko huoltoyhtiö tulla avaamaan oven?
Huoltoyhtiöllä ei ole oikeutta mennä asuntoon tai päästää sinne muita kuin asunnossa kirjoilla olevia henkilöitä silloinkaan kun kyseessä on epäilty kuolemantapaus tai muu henkeä tai terveyttä uhkaava tilanne. Uhkaavista tilanteista tulee ilmoittaa poliisille, joka tarvittaessa kutsuu huoltoyhtiön edustajan paikalle.
Rappukäytävässä on uhkaavasti käyttäytyvä henkilö, voinko soittaa huoltoyhtiöön?
Huoltoyhtiöllä ei ole voimankäyttöoikeutta. Mikäli asukas on tilanteessa, jonka hän kokee uhkaavana, tulee hänen ilmoittaa poliisille.

 

MUUT ASIAT

Minulle on tulossa remonttimies, voiko hän noutaa avaimen huoltoyhtiöstä?
Asukkaan tulee lähtökohtaisesti itse järjestää urakoitsijalle pääsy huoneistoon. Mikäli asukas haluaa urakoitsijan käyttävän kiinteistöhuollon hallussa olevaa avainta, tulee asukkaan informoida huoltoyhtiötä asiasta etukäteen esim. sähköpostitse.
Mistä saan talonkirjaotteen?
Talonkirjaotteen (hinta 7€) huoneistossa asuvista henkilöistä laatii kiinteistöhuollon edustaja. Meiltä on mahdollista saada talonkirjaotteen lisäksi liite Kelan yleisen asumistuen hakemista varten. Voit soittaa toimistoomme tai lähettää sähköpostia. Isännöitsijäntodistuksen laatii isännöitsijä osakkeenomistajan pyynnöstä.
Mistä voin varata saunavuoron?
Ota yhteyttä huoltoyhtiön toimistoon. Joissakin taloyhtiöissä saunavuoroista vastaa isännöitsijä, mutta ohjaamme sinut tarvittaessa eteenpäin.
Mistä saan asukaspysäköintitunnuksen?
Asukaspysäköintitunnus haetaan Helsingin kaupungin rakennusvirastolta. Sitä varten ei tarvita erillistä todistusta, vaan asukkaan tiedot tarkistetaan väestörekisteristä. Lisätietoja saat rakennusviraston sivuilta
Mistä voin varata autopaikan?
Autopaikkatilanteen saat selville isännöitsijätoimistosta.
Mistä voin saada lisäavaimia huoneistooni?
Mikäli kyseessä on vanhan mallinen Abloy classic -avain, Abloy ura-avain tai mustapäinen Abloy Exec-avain, voi asukas itse käydä teettämässä kopion lukkoliikkeessä tai suutarilla. Uudemmat avaimet, esim. Abloy Sento sekä sähköisesti toimivat avaimet tulee tilata isännöitsijän kautta. Tilauksen voi tehdä osakas tai hänen valtuuttamansa henkilö.
Internet-yhteyteni ei toimi, mistä saan apua?
Mikäli antenniverkoissa tai internet-yhteyksissä ilmenee ongelmia, tulisi ensisijaisesti ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan (esim. DNA). Taloyhtiön omiin laajakaistoihin liittyvissä asioissa osaa parhaiten vastata isännöitsijä.
Jäteastiat ovat täynnä, kehen otan yhteyttä?
Jätekuljetusten ongelmatilanteissa kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä suoraan HSY:n (tai muun toimijan, mikäli tiedossa) asiakaspalveluun. Mikäli toivotaan esim. jäteastioiden tyhjennysvälien tihentämistä, kannattaa asiasta olla yhteydessä isännöitsijään.
Voinko viedä jätekatokseen vanhan sohvani?
Taloyhtiö vastaa ainoastaan normaaleiden talousjätteiden poiskuljetuksesta. Muutto- ja remonttijätteet on jokaisen itse hoidettava pois kiinteistöltä. Lisätietoa HSY jätehuolto puh. 09 1561 2110 tai HSY.n verkkosivuilta.

 

Top